Zunanja politika Slovenije
Pogledi Slovencev na druge narode so se v preteklosti spreminjali in se spreminjajo tudi danes. Nekoč so se nekateri spraševali, kaj bo z njimi, ko/če bodo opustili slovenstvo: ali bodo v prihodnosti postali Prusi ali Rusi?343 Germanskim sosedom in gospodarjem (ki jih niso razumeli) so pripisovali, da so nemi in ne znajo govoriti. Od tod ime Nemci. Slovenci so Nemce častili, se jih bali in jih sovražili. France Prešeren je v verzih, ki jih je napisal v nemščini, povedal, da pri nas nemško govorijo gospodarji, slovensko pa služabniki. Nekoč so se Slovenci – ne le s Hrvati in Srbi, ampak tudi skupaj z Italijani – pritoževali nad Habsburžani in nad ponemčenjem. Oznake tujcev so se spreminjale glede na razvoj narodne zavesti, glede na politične programe, stranke itn. Zanimiva domislica je, recimo, da so Slovenci pravzaprav »alpski Hrvati«, kar so nekoč zagovarjali politiki Slovenske ljudske stranke in kar je nekoč v Zagrebu izrekel ljubljanski župan in slovenski pisatelj Ivan Tavčar. V deklaracijah pred združitvijo Države Slovencev, Hrvatov in Srbov s Srbijo je bilo rečeno, da so Slovenci, Hrvati in Srbi en sam narod, ki govori en sam jezik itn. To spajanje narodov, če uporabim Kardeljev izraz, je bilo neke vrste obramba pred pritiski italijanskega in nemškega nacionalizma.
Avstrijska dežela Kranjska, ljubljanska ali mariborska oblast v SHS, Dravska banovina v stari Jugoslaviji ali Socialistična republika Slovenija v novi Jugoslaviji niso imele veliko vpliva na zunanjo politiko držav, katerih sestavni deli so bile. Zunanja politika in diplomacija sta bili v pristojnosti državnih prestolnic, kot sta bila Dunaj in Beograd. V šestdesetih in sedemdesetih letih je bilo Socialistični republiki Sloveniji dopuščeno sodelovanje z deželami ali pokrajinami v sosednih državah, vendar je bilo strogo nadzorovano; leta 1978 je Slovenija postala članica Delovne skupnosti Alpe Jadran, ki je vsebovala Bavarsko, Furlanijo – Julijsko krajino, avstrijsko Koroško, Hrvaško, Gornjo Avstrijo, Salzburg, avstrijsko Štajersko in Veneto. Zunanja politika in diplomacija sta se izoblikovali šele z ustanovitvijo slovenske države. Za posamezne diplomate, ki so delovali v beograjskem Sekretariatu za zunanje zadeve, nista bili, za Slovenijo pa sta seveda bili povsem nov pojav. Po deklaraciji o neodvisnosti so si ljubljanski diplomati prizadevali predvsem za mednarodno priznanje. Predstavniki nove vlade (Rupel, Janša) so se 14. februarja 1991 neformalno sestali s pomočnikom generalnega sekretarja NATA Johnom Kriendlerjem.
Slovenska narodna država se je zgodila relativno pozno, vendar še ob pravem času. Italijani so se »zedinili« v italijansko kraljestvo leta 1861, Madžari so dosegli »Ausgleich« leta 1867; Nemci so se združili v nemško cesarstvo leta 1871, Srbi v neodvisno kneževino Srbijo leta 1878. O Američanih oz. o Louisu Adamiču sta se leta 1932 prepirala Oton Župančič in Josip Vidmar, sicer je bil Adamič menda prvi Slovenec, ki so ga povabili v Belo hišo.344
Jugoslovanski komunisti so kljub Titovi mnogoplastni diplomaciji, ki je botrovala njegovim občasnim obiskom Bele hiše, negovali prijateljske odnose predvsem s Sovjetsko zvezo, takoj zatem pa s t. i. neuvrščenimi državami. Po osamosvojitvi so bili slovenski predstavniki pogosto v Beli hiši, ameriški predsednik (Clinton, Bush ml.) pa v Sloveniji.
Slovensko zunanjo politiko je mogoče, pravzaprav jo je treba razlagati v kontekstu konca hladne vojne, tj. pariške konference KVSE (1990), razpada Jugoslavije in Sovjetske zveze (1991). Pobudo za samostojno zunanjepolitično delovanje najdemo npr. 13. januarja 1990 v članku V Evropo prek Beograda ali Ljubljane?, ki ga je napisal poznejši zunanji minister. Jugoslovani in velik del evropskega političnega establišmenta, posebej socialisti, so odklanjali prizadevanja za slovensko narodno državo, še posebej pa slovensko zunanjo politiko in diplomacijo. Slovenski profesor mednarodnega prava in poznejši predsednik republike Danilo Türk je bil v članku O legitimnosti in efektivnosti državne oblasti (3. decembra 1990) zadržan celo do napovedanega plebiscita. Zavračanje osamosvojitve je postalo dramatično med desetdnevno vojno na sestankih z evropsko »trojko«345 v Zagrebu in na Brionih, ugasnilo pa je konec leta 1991. Leta 1992 so se nakopičila mednarodna priznanja in Slovenija je postala opazno dejavna na mednarodnem prizorišču, saj je dobila vabilo v Belo hišo. Nove ovire so se pojavile pri pogovorih o meji s Hrvaško in z italijanskim vetom na pridruženo članstvo leta 1994.
Leta 1996 se po zaslugi ameriškega predsednika rešijo zapleti z Italijo, povrhu pa Slovenijo obišče papež Janez Pavel II. V naslednjih letih se Slovenija približuje Evropski uniji in NATU (1997–1999), zapletov s Hrvaško pa ne zmanjka. Sloveniji se na vrhu v Madridu (1997) ne uspe uvrstiti v prvo skupino novih članic NATA, kar preusmeri del slovenske politike v iskanje alternativ. Na pobudo Danila Türka se Slovenija včlani v »New Agenda Coalition«, vendar jo po posredovanju Janeza Drnovška hitro (1998) zapusti. Leta 2001 se v Sloveniji sestaneta ameriški in ruski predsednik, podpisan je dunajski sporazum o nasledstvu, Hrvaška pa nepričakovano zavrne že parafirani sporazum o državni meji (»sporazum Drnovšek-Račan«).
Na ves svet in tudi na Slovenijo vpliva udar Al Kaide na ZDA 11. septembra 2001. Naslednje leto se – ob sodelovanju Slovenije – začne Konvencija o prihodnosti EU, ki pripravi predlog »Pogodbe o Ustavi za Evropo«. V Ljubljani odlično uspe referendum o EU in NATU, kar pri nasprotnikih evroatlantske politike povzroči razočaranje, nato sledi afera z diplomatsko akademijo (2003), ki grozi zunanjemu ministru z zaporom. Sodišče prepozna politično vnemo nasprotnikov, naslednje leto pa Slovenija postane članica EU in NATA (2004). Poseben izziv za slovensko diplomacijo predstavlja predsedovanje OVSE (2005), pomemben dogodek pa je tudi ustanovitev Strateškega foruma Bled (2006). Leta 2007 Slovenija prevzame evro in se pridruži Schengenskemu sporazum. Slovenija oz. vlada Janeza Janše (2004–2008) je povabljena k predsedovanju Evropskemu svetu, v ozadju pa se dogajajo incidenti kot npr. washingtonska depeša in »peticija 571«, ki poskušata oblatiti slovensko vlado. Leta 2009 neučakana nova vlada sklene pomanjkljiv arbitražni sporazum s Hrvaško (»sporazum Pahor-Kosor«), ki tudi po krivdi slovenskih arbitrov ne prinese dokončne rešitve mejnega vprašanja. Hrvaška – potem ko je izkoristila slovensko podporo pri vključevanju v EU, tj. zanjo koristni del pogodbe – preprosto zavrača razsodbo haaškega arbitražnega sodišča. Politično dogajanje v Sloveniji popestrijo: za Slovenijo neugodna sodba Evropskega sodišča za človekove pravice o t. i. »izbrisanih«, kratkotrajna Janševa vlada, gospodarska kriza, mariborska vstaja (2012) in odhod Janše v zapor (2014).
Med ministrovanjem Karla Erjavca ima slovenska zunanja politika zaradi zbližanja z Rusijo težave pri reagiranju na ukrajinsko krizo in na Putinov prevzem Krima. Začne se migrantska kriza. Putin obišče Rusko kapelico, v ZDA postane predsednik Donald Trump (2016), ki je priljubljena tarča omalovaževanja s strani slovenskih medijev in ljubljanske vladajoče politike. Predsednik republike Pahor blagoslovi akademski projekt Ljubljanska pobuda, ki vsebuje koncept nove evropske ustavne pogodbe izpod peresa Petra Jambreka. Predsednik EK Juncker objavi Belo knjigo o prihodnosti EU, končno (2017) prispe še sodba haaškega arbitražnega sodišča, ki je Hrvaška noče upoštevati. Pahor gosti vrh Pobude tri morja, Ursula von der Leyen postane predsednica EK, Josep Borrell novi evropski zunanji minister, Janez Lenarčič komisar za krizno upravljanje (2019). Slovenija – pod vodstvom t. i. civilne družbe – sodeluje pri ustvarjanju črnih oblakov nad Madžarsko in Poljsko zaradi njunih domnevnih prekrškov proti pravni državi; pri izraelsko-palestinskih odnosih se je vlada postavljala na palestinsko, pri iransko-ameriških (tako rekoč) na iransko stran. Bala se je zameriti venezuelskemu diktatorju Maduru. Prizanesljivo in gostoljubno je bila razpoložena do migrantov. Ne glede na vse zastoje in predsodke je Slovenija slej ko prej – v skladu s plebiscitom 1990 in referendumom 2003 – srednjeevropska in sredozemska država, članica Evropske unije in Organizacije Severnoatlantske pogodbe (NATO). Zunanji ministri Slovenije so bili (nekateri več, drugi manj časa): Dimitrij Rupel, Lojze Peterle, Zoran Thaler, Davorin Kračun, Boris Frlec, Ivo Vajgl, Samuel Žbogar, Karl Erjavec, Miro Cerar in Anže Logar.
Nedavno in približno istočasno – po pripravljalnih manevrih, ki so trajali nekaj let, recimo od leta 2008 – so se pojavile pobude za korenit preobrat v slovenski zunanji politiki. Dolgoletni kanonizaciji jugoslovanskega in slovenskega deleža pri zmagi v drugi svetovni vojni, ki se je nadaljevala tudi po letu 1991, je sledila demonizacija dosežkov po osamosvojitvi oz. po koncu hladne vojne. Vse pove izjava, ki je v začetku leta 2020, v trenutku neprevidne iskrenosti ušla voditelju policijskega sindikata: »NATO je nacistična organizacija, v kateri Slovenija ne bi smela več sodelovati!« Policist je izjavo podkrepil s fotografijo simbola zveze NATO s kljukastim križem. Sledila je ocena zgodovinske vloge Združenih držav Amerike:
»ZDA so se v vsej povojni zgodovini vtikale v notranje zadeve držav, ki jim niso bile poslušne. Kamorkoli so se vtaknili, so naredili samo gorje.«
Morda bi – pod vplivom velikodušnosti, ki je značilna za liberalno miselnost346 – lahko zanemarili to ekstremistično izjavo, ko je ne bi spremljale vsakovrstne peticije in deklaracije bolj ali manj lev(ičarsk)o usmerjenih somišljenikov iz vrst družboslovnih izobražencev in celo pisateljev, ki so policistovo izjavo »nadgradile« z oznakami o fašizmu in janšizmu. Morda bi lahko velikodušno »gledali stran« tudi v teh primerih, ko ne bi ob obletnici neodvisnosti (20. junija 2020) vsega skupaj – v slogu, ki ne dopušča dvoumnosti – potrdil prvi predsednik samostojne Slovenije Milan Kučan. To je predsednikova beseda:
»Z vladavino ameriškega predsednika Donalda Trumpa se je razgradnja svetovne ureditve, vzpostavljene po drugi svetovni vojni, intenzivirala. Ne gre le za finančno, trgovinsko in gospodarsko področje, ampak tudi vprašanje obstoja in dometa Združenih narodov. Svet ostaja brez strukturne hrbtenice, ki naj bi preprečevala vse tisto, kar je nastalo kot spomin na grozote vojne in njeno preprečevanje.«347
Predsednik je zanemaril dejstvo, da je bila svetovna ureditev, ki je bila vzpostavljena po drugi svetovni vojni, ureditev hladne vojne, ki je bila neke vrste nadaljevanje druge svetovne vojne. Ta ureditev, pravilno ugotavlja Kučan, se je izrazila tudi z ustanovitvijo Organizacije združenih narodov. Kot lahko ugotovimo po izboru stalnih članic Varnostnega sveta, gre za organizacijo zmagovalcev druge svetovne vojne. V primerjavi z OZN sta Evropska unija in NATO organizaciji sprave med zmagovalci in poraženci. Oboževanje OZN in zadržanost do NATA (včasih tudi do EU) sta logični sestavini politike, ki se opira na rezultate druge svetovne vojne in ponavlja stare slogane o fašizmu in nacizmu, pričakuje vrnitev socializma in njegovih pridobitev …348 Stoletje vojn se je končalo šele s koncem hladne vojne in Slovenija se lahko zahvali za svoj obstoj temu koncu, ne pa koncu druge svetovne vojne, ki ga kanonizirajo naši demonstranti in policisti. Tu smo pri jedru stvari.
V primerjavi s policistom, ki je po poklicu pristojen za taktično reševanje aktualnih problemov in v skladu s takšno pristojnostjo predlaga radikalno rešitev (vojna z »nacisti«), je pogled Milana Kučana strateški. Predlaga namreč revolucijo po zgledu ameriških policistov. To je predsednikova beseda:
»Naj naredim vzporednico: v ZDA ste lahko zasledili tudi to, da so policisti skupaj z demonstranti vzklikali proti rasizmu in proti nasilju … So torej elementi, ki kažejo, da zna biti policija na strani ljudi, ne pa na strani politike, ki želi policijo zlorabiti zoper ljudstvo, zoper državljane.«349
Če ob tem pomislimo na ljubljanskega policista, ki se je na eni tako imenovanih kolesarskih demonstracij demonstrativno fotografiral z demonstranti, lahko sklenemo, da je predsednikovo razmišljanje v resnici strateško in dolgoročno. Z drugimi besedami: pojavljajo se zahteve po zunanji politiki, ki bi bila drugačna od tiste politike, pravzaprav nasprotna tisti politiki, ki je leta 1992 dosegla mednarodno priznanje, leta 2004 pa članstvo v Evropski uniji in NATU. Zahteve policistov in nekdanjega predsednika so pripeljale slovensko vlado in Ministrstvo za zunanje zadeve do razpotja, ko je potreben – če se izrazim medicinsko – kontrolni pregled. Ponuja se priložnost za definiranje prednostnih nalog in za načrt, ki ga zahtevajo razmere v mednarodnih odnosih konec drugega desetletja enaindvajsetega stoletja oz. trideset let po ustanovitvi slovenske narodne države.
V zadnjem času, recimo od pomladi leta 2020, se v medijih in v parlamentu s precejšnjo ostrino zastavlja vprašanje, kako naj slovenska zunanja politika nastopa proti sosednim državam, kot so Avstrija, Hrvaška, Italija in Madžarska. Avstrija naj bi širila nezaupanje do Slovenije (v zvezi z migranti in covidom-19), Madžarska naj bi bila tako rekoč diktatura, v Italiji naj bi obujali fašizem, na Hrvaškem pa naj bi prepevali ustaške pesmi in ignorirali mednarodno pravo.
Dalj časa, vsaj od leta 2016350, se širi nezaupanje do Združenih držav Amerike, nasprotno pa velja za Rusijo, ki Sloveniji izkazuje veliko pozornosti; njuni odnosi so tako rekoč evforični. Glavni zaveznici Slovenije naj bi bili Nemčija in Francija. Posebej predsednik republike večkrat pove, da hočemo potovati z njunim »vlakom«. Ob tem se odpira vprašanje Združenega kraljestva po brexitu. Angleži so se umaknili iz Evropske unije, vendar so še vedno naši zavezniki v NATU. Glede na njihovo zgodovinsko vlogo, glede na njihov velik ugled (celo pri narodih, ki so bili nekoč njihove kolonije[!]), glede na njihov položaj stalne članice VS OZN in glede na to, da so jedrska, gospodarska in kulturna velesila, jim mora Slovenija nameniti najvišjo diplomatsko pozornost; približno enako kot Združenim državam, Franciji in Nemčiji.
Dobra zunanja politika mora seveda upoštevati vse članice mednarodne skupnosti in čim več mednarodnih organizacij. Vendar so nam nekatere države ljubše od drugih, po svojih usmeritvah in odnosu do Slovenije bližje in s temi si želimo kar najboljše, prijateljske odnose in intenzivno sodelovanje. Takšne države so:
- sosedne države,
- članice Evropske unije in NATA,
- države, v katerih živi večje število Slovencev (npr. Argentina),
- Sveti sedež,
- države, ki so prve priznale slovensko neodvisnost; poleg Hrvaške, baltskih držav in Nemčije (ki že nastopajo v zgornjem delu seznama) so to Gruzija, Ukrajina, Islandija in Švedska.
Dobri (»prijateljski«) politični, medvladni odnosi so neizbežni, ko gre za sosedne države. Tudi ko vlade morda niso navdušene za dobre odnose, jih pred dejstva postavljajo državljani, saj so zaradi meje in zaradi obmejnih stikov ti odnosi tako rekoč samodejni, pogosti in pestri. To velja za vse štiri sosedne države: Avstrijo, Hrvaško, Italijo in Madžarsko. (Kljub nerešenim pravnim vprašanjem in vprašljivi verodostojnosti Slovenci še vedno radi hodijo na počitnice na Hrvaško, imajo tam jadrnice, počitniške hiše, podjetja itn.)
Neizbežno dobri so odnosi v organizacijah, kot sta EU in NATO. Glede na to, da imata ti dve organizaciji veliko članic, se postavlja vprašanje, s katerimi smo si bližji in s katerimi smo bolj povezani. Znotraj EU je smiselno razvijati posebno sodelovanje s »podobno mislečimi« državami: z Luksemburgom, Portugalsko, Belgijo, Irsko, Finsko, Avstrijo, baltskimi državami, Slovaško, Grčijo, Malto in Ciprom. Z geopolitičnega vidika in npr. zaradi infrastrukturnih povezav je smiselno tesnejše sodelovanje z dvema skupinama oz. organizacijama: s Pobudo treh morij in višegrajsko četverico.
Pomembna kazalca sta gospodarsko sodelovanje in blagovna menjava. Največ blaga je Slovenija v letu 2019 izvozila v Nemčijo (18,9 % celotnega izvoza), potem v Italijo (11,6 %), Hrvaško (8,6 %), Avstrijo (6,8 %) in Švico (6,7 %). Tudi uvozila je največ blaga iz Nemčije (16,1 % celotnega uvoza), potem iz Italije (14,0 %), Avstrije (10,0 %), Švice (8,6 %) in Hrvaške (5,0 %). V države članice EU je Slovenija v letu 2019 izvozila 73,7 % celotnega izvoza (v 2018 77,1 %), uvozila iz omenjenih držav pa 73,0 % celotnega uvoza (v 2018 78,3 %).351
Glede na gospodarsko sodelovanje bi bila lestvica najljubših držav:
- Nemčija,
- Italija,
- Hrvaška,
- Avstrija,
- Švica,
- Francija.
Vse države članice EU, razen Švice in Avstrije, so tudi članice NATA. Na drugem mestu je obrambno sodelovanje. Tu so tako rekoč enako pomembne vse štiri sosedne države, s tremi imamo celo dvojno povezavo (EU in NATO). Tako, kot smo bili Slovenci nekoč povezani s Hrvaško, smo bili povezani tudi z državami, ki so nastale na ozemlju nekdanje Avstro-Ogrske. Pri obrambnem sodelovanju je kajpada odločilen NATO, pri njem pa – ne glede na vse mogoče težave in spodrsljaje, ki jih je bilo veliko na slovenski strani – ZDA. V bistvu sta – če ne upoštevamo bruseljske centrale EU in NATA – zvezdi slovenske zunanje politika Nemčija in ZDA. Velika pomanjkljivost zunanje politike oz. diplomacije v zadnjih letih je bila slabotna zasedba veleposlaništev v teh dveh državah. Strateški interes slovenske diplomacije je vrhunska zasedba v naslednjih središčih:
- Bruselj (EU in NATO),
- Washington,
- Berlin.
Galerija
ZUNANJA POLITIKA SLOVENIJE V PETIH SLIKAH
Koper, 10. novembra 2016
Bistvene dogodke ali – recimo – poglavitne razvojne faze slovenske zunanje politike bi bilo (nemara) mogoče opisati s pomočjo petih fotografij. Prva prikazuje peterico slovenskih udeležencev med odmorom znamenite brionske konference 7. julija 1991.
1. Brioni
Prva zunanjepolitična odločitev Slovenije je bila: V EU ne preko Beograda, ampak neposredno iz Ljubljane. To je pomenilo neodvisnost, vendar v kontekstu velike evropske zgodbe; tudi neodvisnost od Hrvaške. Pogovori predstavnikov s strani JLA napadene Slovenije z jugoslovanskimi in evropskimi kolegi so pomenili prvi in prelomni zunanjepolitični dogodek. Sprva je bilo videti, kot da bodo zavrli slovensko državnost, v resnici pa je šlo za manifestni poraz Jugoslavije in za latentno zmagoslavje Slovenije; za kratek premor, v katerem je bilo mogoče urediti pomembne državne zadeve in odnose z mednarodno skupnostjo. Brioni so bili v kontekstu jugoslovanske krize edini uspeh Evropske unije. Ta uspeh je bil – ker zagovornice samostojne Slovenije (Avstrija, baltske države, Islandija, Madžarska in skandinavske države) še niso bile članice – rezultat nemške, pozneje tudi italijanske politike, politike Svetega sedeža in nemško-francoskega dogovora. Brionom je sledil sklep Predsedstva SFRJ, da JLA zapusti Slovenijo; vendar so v mednarodni skupnosti še obstajale ideje o nadaljevanju Jugoslavije v novi obliki. Slovenija se je zavarovala proti takšni ideji s prepričevanjem realističnih srbskih sogovornikov (Jović, Ćosić). Brioni so se nadaljevali s konferenco v Haagu, ki je kljub Carringtonovim simpatijam do Miloševića pomenila prehajanje iz latentnega v manifestno zmagoslavje Slovenije (in Hrvaške).
Po drugi svetovni vojni se je evropska zgodba začela s spravo med Nemci in Francozi, po hladni vojni pa se je nadaljevala s spravo med Vzhodom in Zahodom, torej s širitvijo Zahoda (EU in NATO) proti Vzhodu, ki pa ni bila mogoča brez podpore ZDA. Težave v zvezi s spravo so se pokazale v jugoslovanski krizi. Po Brionih (Dayton 1995, Rambouillet 1999) je bila potrebna pomoč in ključna vloga ZDA in NATO.
2. Srednjeevropska pobuda za božič 1992 pri ameriškem predsedniku Georgeu H. W. Bushu
Pomembno prizorišče evropske in srednjeevropske politike (na sliki so poleg ameriškega predsednika zunanji ministri Slovenije, Avstrije, Madžarske in Poljske) je bila Ovalna soba Bele hiše. Z ameriškim predsednikom smo se posvetovali na pobudo Slovenije.
Po uspehu v Sloveniji je Evropski uniji zmanjkalo moči za urejanje jugoslovanske krize. Štafeto so prevzemale ZDA, ki so bile sprva zadržane. Razlog zadržanosti je bil v relativno slabi informiranosti in v pozornosti, ki je bila usmerjena k drugim žariščem, predvsem pa v zaskrbljenosti, kako bi jugoslovanska kriza vplivala na Sovjetsko zvezo, glede katere poleti 1991 še niso bili gotovi, da bo zares razpadla. ZDA so pri slovenski argumentaciji neodvisnosti cenile predvsem argument demokracije (in kritiko Miloševića), manj jih je zanimalo nacionalno vprašanje. Slovenija je po začetnem zapletu leta 1991 vzpostavila stabilne odnose z ZDA. Slovenski predstavniki s(m)o bili na obiskih v Beli hiši leta 1992, 1998, 2002 in 2006, vmes pa sta Ljubljano obiskala Bill Clinton in George Bush mlajši.
Potem ko so se odpovedale dobronamerni, vendar zmotni ideji o ohranjanju Jugoslavije (kar se je zgodilo 7. aprila 1992), so Združene države Amerike pozorno prisluhnile sporočilom nove slovenske države. Pisec teh vrstic (PTV) je trikrat obiskal Ovalno sobo Bele hiše: prvič ga je skupaj s kompletnim vrhom ameriške administracije (pred božičem 1992 v delegaciji Srednjeevropske pobude, ki je vsebovala še avstrijskega, madžarskega in poljskega, ne pa tudi hrvaškega kolega) sprejel George Bush starejši. PTV je Bushu poročal o svojem obisku v obleganem, koncentracijskem taborišču, podobnem Sarajevu. Ameriški predsednik je po pozornem poslušanju izjavil, da bi bilo treba nekaj storiti. Ob tej priložnosti je James Baker popravil vtis, ki ga je bil napravil ob obisku Beograda junija 1991: piscu teh vrstic je med drugim rekel, da smo storili prav, ko smo priznali Makedonijo z njenim pravim imenom (namesto FYROM). Z obiskom v Beli hiši leta 1992 se je Slovenija uveljavila kot poznavalka balkanskega položaja, kot zagovornica napadenih držav, predvsem pa kot enakopravna članica skupine srednjeevropskih držav.
3. Drnovšek pri Clintonu novembra 1998
Drugič je PTV – če ne štejemo protokolarne predaje veleposlaniških akreditivov – obiskal Belo hišo in predsednika Billa Clintona kot član Drnovškove delegacije 4. novembra 1998. Slovenija je želela napredovati v EU in NATO, vendar je začela kazati tudi znake negotovosti, kar je začutila in izkoristila Italija. Zaplet je bilo mogoče rešiti le s posegom ZDA oz. Clintona pri Prodiju, vendar je bila Slovenija prepozna za prvi (višegrajski) krog širitve NATO (1997). Potem (1998) se je v OZN zgodila protinatovska pobuda New Agenda Coalition.
Predmet pogovora v Ovalni sobi sta bila že spet jugoslovanska kriza in vprašanje spremembe režima v Beogradu, poleg tega pa je Drnovšek, ko je odvrnil Danila Türka od članstva v New Agenda Coalition, prosil za ameriško podporo pri včlanjevanju v NATO. Bil je čas streznitve, ko so bile v Madridu (1997) v NATO povabljene le Češka, Madžarska in Poljska. Clintonov pristop k širitvi NATO je bil za razliko od poznejšega Bushevega konservativen. NATO ni segel čez meja nekdanje Sovjetske zveze in Jugoslavije. Clinton je bil zadovoljen zaradi uspeha na volitvah v senat pa tudi zaradi uspešnega premagovanja škandala z Monico Lewinsky.
4. Drnovšek pri Bushu mlajšem spomladi 2002
Tretji slovensko-ameriški vrh v Beli hiši je bil maja 2002. Od prejšnjega obiska se je zgodilo marsikaj:
– NATO je bombardiral Beograd,
– Clinton je bil na obisku v Ljubljani,
– Evropski svet v Helsinkih (1999) je potrdil seznam 12 kandidatk,
– niška pogodba,
– srečanje Bush-Putin na Brdu,
– dunajski sporazum o nasledstvu,
– sporazum Drnovšek-Račan,
– 11. september,
– vatikanski sporazum,
– Konvencija o prihodnosti Evrope …
»Po srečanju z ameriškim predsednikom (Bushem) v Ovalni pisarni Bele hiše je premier Drnovšek dejal, da je srečanje potrdilo izjemno dobre odnose med državama. Po srečanju, do katerega je prišlo na dan desete obletnice ameriškega priznanja Slovenije in na Drnovškov 52. rojstni dan, je predsednik slovenske vlade še poudaril, da sta z Bushem govorila o položaju v JV Evropi in boju proti terorizmu, v katerem tudi Slovenija sodeluje kot del mednarodne protiteroristične koalicije. Po Drnovškovih besedah so se v Beli hiši pogovarjali tudi o širitvi zveze Nato in obujali spomine na lanskoletno vrhunsko srečanje Busha z ruskim predsednikom Vladimirjem Putinom v Sloveniji, na katerem so bili vzpostavljeni temelji novih odnosov med ZDA in Rusijo.« (Drnovšek pri Bushu, 24 ur, e-vir)
Sestanek z Bushem je potekal v senci terorističnih groženj po 11. septembru 2001. Proces zahodne integracije Slovenije (kljub pozitivnim obetom: Praga, Kopenhagen) še ni bil zaključen. V ozadju je naraščala napetost s Hrvaško (sporazum Drnovšek-Račan, dunajski sporazum o nasledstvu). Hrvaška igra brezobzirno dvojno igro. Drnovšek v Beli hiši – zavedajoč se problemov z bližajočima se referendumoma o EU in NATO – potrjuje pripravljenost Slovenije za zahodno integracijo in protiteroristično koalicijo.
5. Janša pri Bushu julija 2006
Četrti obisk Ovalne sobe se je zgodil poleti leta 2006. Med letoma 2002 in 2006 se je Slovenija zapletla v nove težave s Hrvaško, vstopila v EU in NATO in predsedovala OVSE. George Bush je Slovenijo označil kot akterja evropske zgodovinske preobrazbe, pripomnil je tudi, da dolgoročna politika ni vedno popularna.
To je slika zunanjepolitično konsolidirane države, ki je zaveznica ZDA, članica EU in NATO. Predsedovala je OVSE, sprejela evro in vstopila v schengen, leta 2008 predsedovala EU.
Na koncu se postavlja vprašanje, česa te slike ne prikazujejo. Te slike ne prikazujejo odsotnosti Slovenije iz Bele hiše po letu 2006; negotovosti v zvezi s politiko do Rusije, Gruzije in Ukrajine; ne prikazujejo migrantskega valovanja, težav z arbitražnim sporazumom, varčevalci Ljubljanske banke …
Literatura
Rupel, D. (1992). Skrivnost države. Ljubljana: Delo, Slovenske novice.
Rupel, D. (2009). Slovensko predsedovanje v ognju lastnih sil: osebno poročilo o predsedovanju Svetu EU za splošne zadeve in zunanje odnose (GAERC) med 1. januarjem in 30. junijem 2008. Ljubljana: Nova obzorja.
Rupel, D. (2009). Stabilnost ali svoboda?: mednarodni položaj in zunanja politika. Kranj: Fakulteta za državne in evropske študije; Nova Gorica: Evropska pravna fakulteta.
Rupel, D. (2011). Slovenija na svetovnem prizorišču. Ljubljana: Slovenska matica.
Rupel, D. (2018). Bomo Prusi ali Rusi?: geopolitični vidiki slovenske osamosvojitve in državnosti. Ljubljana: Nova univerza, Fakulteta za slovenske in mednarodne študije.
Slikovno gradivo
Drnovšek pri Bushu. 24 ur, 17. 5. 2002. URL: https://www.24ur.com/novice/slovenija/drnovsek-pri-bushu.html.
Opombe
To vprašanje je leta 1869 postavil Fran Levec v pismu Janku Kersniku. Glej Rupel, 2018, str. 9.
Oton Župančič je v Ljubljanskem zvonu objavil znameniti esej Adamič in slovenstvo (1932), ki je povzročil razkol v uredništvu (v knjižici Kriza Ljubljanskega zvona so z Župančičem polemizirali Josip Vidmar, Stanko Leben, Ferdo Kozak in Fran Albreht) ter ustanovitev literarne revije Sodobnost … (Adamič je že) 1941 (…) objavil knjigo Two-Way Passage in v njej predlagal, naj čim več ameriških strokovnjakov evropskega porekla po končani vojni v Evropi začasno odpotuje v dežele svojih prednikov, da bi pomagali pri obnovi povojne Evrope. Zaradi te zamisli ga je ameriški predsednik Franklin Delano Roosevelt 1942 povabil na večerjo v čast obiska Winstona Churchilla. O vsebini njihovega pogovora v kritični luči poznejše angleško-ameriške zunanje politike je Adamič 1946 objavil knjigo Dinner at the White House. Glej Janja Žitnik Serafin, Adamič, Louis (1898–1951). Slovenska biografija. Slovenska akademija znanosti in umetnosti, Znanstvenoraziskovalni center SAZU, 2013.
»Trojke« so bile sestavljene iz treh zunanjih ministrov: trenutno predsedujoče, prejšnje predsedujoče in naslednje predsedujoče države.
Pisec teh vrstic se z liberalno miselnostjo istoveti od začetka večstrankarskega sistema pred tridesetimi leti.
Bojan Budja, Ali Žerdin, »Avtorji druge republike nas kuhajo kot žabo« (intervju z Milanom Kučanom), Sobotna priloga Dela, 20. junija 2020.
Jugoslovanski in slovenski diplomati so se vedno dobro počutili v New Yorku in Ženevi, kjer so poleg Zahodnjakov na svetovno politiko vplivali tudi Sovjeti, Kitajci in bratske socialistične države. Dolga leta so slovenski mediji pokrivali ZDA iz prijateljskega New Yorka, ne iz sovražnega Washingtona. Značilna poteza ruske politike je bil veto na resolucijo o Srebrenici 8. julija 2020.
Navedeno mesto (Budja, Žerdin, intervju z Milanom Kučanom 20. junija 2020). Poleg zakonitih pristojnosti policije je nekdanji predsednik zanemaril spomin na delovanje policije na strani politike, ko je bil še predsednik Zveze komunistov Slovenije.
Leto, ko je bil za predsednika izvoljen Donald Trump.
Glej STA, 7. 2. 2019: podatki za izvoz blaga 2018: Nemčija (20,3 % celotnega izvoza blaga), Italija (12,4 %), Hrvaška (8,1 %), Avstrija (7,6 %) in Francija (5,6 %). Slovenija je tudi uvozila največ blaga iz Nemčije (18,1 % celotnega uvoza blaga), sledile so Italija (15 %), Avstrija (10,5 %), Hrvaška (5,5 %) in Francija (4,2 %). Republika Slovenija, Statistični urad, »Izvoz in uvoz Slovenije tudi v letu 2019 naraščala«: podatki za 2019: v vse države članice EU skupaj je Slovenija lani izvozila 77,1 % vsega blaga, uvozila pa 78,3 % vsega blaga.