Poganci, bojni spopad
Dan po razglasitvi neodvisnosti v četrtek ponoči ob 0.44 so iz 23. ObmŠTO sporočili, da se skozi Metliko po cesti M-4 proti Novemu mestu vozi kolona oklepnikov. Prve informacije o premikanju kolone so prišle tudi s postaj milice (PM) Metlika in PM Ozalj. Postavilo se je vprašanje, kako močna je kolona, in šele dopoldne se je izkazalo, da je sestavljena iz 12 samovoznih protiletalskih topov (BOV-3 20/3 M55A4), šestih tovornih vozil (TAM 5000) in treh terenskih vozil (dve vozili FIAT 1107 in Pinzgauer 710) iz sestave 306. LAP PZO. Takratne ocene so bile, da je v koloni od 120 do 150 pripadnikov JA. Sprva so prihajali različni podatki o smeri prodora kolone JA. Tako je 2. PŠTO šele ob 1.15 izvedel za dejansko smer kolone: čez Gorjance proti Novemu mestu. Oklepni del kolone se je premikal hitreje kot tovorni (del kolone s tovornjaki sta varovala tudi dva oklepnika BOV-3) in tako je med njima nastala velika razdalja. Prav vanjo sta se uspela vriniti inšpektorja milice v civilnem avtomobilu. Tudi iz njunega poročanja so na UNZ in PŠTO dobivali pomembne informacije o tem, kje je kolona. Zaradi hitrosti dogajanja in ugotavljanja smeri prodora je Republiška koordinacija ob 1.15 posredovala ukaz o postavitvi nenasilne blokade na mostu čez Kolpo pri Metliki. Tako se je PŠTO ob 1.16 odločil za postavitev barikade pri Pogancih, neposredno pred vstopom v Novo mesto, kajti za načrtovano in ugodnejšo barikado na Vahti je bilo že prepozno. Poganci so majhno naselje pri Novem mestu ob cesti M-4 Metlika–Novo mesto. Na eni strani je potok Težka voda, na drugi manjši hrib. Barikada je bila postavljena ob 1.45 ob opuščenem kamnolomu, kjer se cesta začne vzpenjati proti Novemu mestu. Delavci Cestnega podjetja Novo mesto so postavili zaporo s štirimi tovornimi vozili, napolnjenimi s peskom, pri Kaburjevem mlinu v Pogancih. Stransko cesto, ki vodi ob potoku Petelinec mimo sanitetnega skladišča JA, so pustili neovirano. Oklepni del kolone je še pred postavitvijo barikade peljal mimo in se ustavil pri odcepu Mačkovec na cesto M-1 Novo mesto–Ljubljana, kjer je nameraval počakati tovorni del. Vendar je bil tovorni del kolone že blokiran pri Pogancih, približno ob dveh ponoči je trčil ob postavljeno oviro. Oklepniki so se nato vrnili v Pogance do ustavljenega transportnega dela. Tam so jih že čakali pripadniki protidiverzantske čete 21. ObmŠTO, ki je bila razdeljena na dva dela, levo in desno ob cesti v neposredni bližini barikade. Po informacijah, da je oklepni del kolone v Mačkovcu, je del častnikov in vojakov 2. PŠTO odšel do Pogancev. Aktiviral se je tudi del izvidniškega voda z nalogo zasedbe položaja v smeri Mačkovca. Še preden je vod prišel do Mačkovca, se je oklepni del kolone že vrnil do transportnega dela v Pogancih. Vod je tako odšel v Pogance in z vozili blokiral oklepni del kolone. Tovorni del kolone JA skupaj z dvema oklepnikoma je stal pred oviro Cestnega podjetja, ki jo je varovala protidiverzantska četa 21. ObmŠTO, nato je bil stacioniran oklepni del kolone JLA, ki je bil blokiran z avtomobili izvidniškega voda TO. Ta barikada je bila postavljena v Jedinščici. Začela so se pogajanja o spustitvi kolone skozi prvo barikado, ki jih je poveljnik kolone JA podkrepil z grožnjami o streljanju. Enote TO so bile zaradi majhnega števila, majhne ognjene moči in bližine vojaškega objekta JA v podrejenem položaju. Ko se je oklepna kolona vrnila do prve barikade, je poveljujoči JA zahteval umik barikade, sicer bodo streljali. V podkrepitev zahteve je ob 3.15 izstrelil v zrak. Po strelu se je več pripadnikov JA iz tovornjakov hitro premaknilo proti barikadi, na kar je četa TO odgovorila. V kratkotrajni izmenjavi strelov je bil v roko ranjen častnik JA. Streljanje se je hitro ustavilo. Z zavlačevanjem ponovnih pogajanj je TO pridobila čas, tako so lahko določili ugodnejši položaj za ustavitev kolone na območju, odmaknjenem od civilnega prebivalstva. Še v nočnih urah je tja prispel poveljnik Gutman in začela so se pogajanja med stranema, ki pa niso bila uspešna. Do jutra je v okolico Koroške vasi, na cesti Novo mesto–Metlika, višje v smeri Metlike nad Pogance prišel del čete za posebne namene Šentjernej iz sestave 21. ObmŠTO. Četa je zaprla pot v smeri Gorjancev, vendar se njeni pripadniki niso mogli prebiti do protidiverzantske čete pri prvi barikadi. V tistem času je enota TO ob barikadi dobila šest armbrustov, ki so jih namerno izpostavljali prostemu pogledu z namenom ustvariti psihološki pritisk na pripadnike JA v koloni. Ob 5.30 so se na pobudo TO drugič pogajali in odločili, da se kolona preusmeri z barikad na cesto M-1 proti Ljubljani. Kolono so s tem poskušali ustaviti na ugodnejšem terenu. Kolona je zapustila Pogance ob 10.15. Milica je ves čas nadzorovala premik kolone in z usmerjanjem civilnega prometa po cesti M-1 tudi njeno hitrost, blokirala je vse izvoze iz ceste M-1. Prav tako so kolono spremljale protidiverzantska četa in skupine pripadnikov 2. PŠTO skupaj s tovornimi vozili Cestnega podjetja.
Galerija
Literatura
Kladnik, T. (2011). Teritorialna obramba v obrambi suverenosti Republike Slovenije. V: Vojaška obramba Slovenije: 1990–1991 / Kladnik, T. (ur.). Ljubljana: Defensor, str. 7–19.
Ravbar., M. (2011). Dolenjska pokrajina TO. V: Vojaška obramba Slovenije: 1990–1991 / Kladnik, T. (ur.). Ljubljana: Defensor, str. 201–243.
Vojaški muzej Slovenske vojske, Fond: Vojna 1991.
Slikovno gradivo
Fototeka Vojaškega muzeja Slovenske vojske.