Sporočilo Odbora za varstvo človekovih pravic št. 26
1. Danes mineva drugi dan odkar je Janez Janša začel gladovno stavko. Zavedamo se, da ljudje posegajo po teh skrajnih in samouničujočih sredstvih takrat, ko zgubijo vsako upanje v zakonitost in humanost postopka, ki se vodi proti njim. Ker nas to izjemno skrbi zahtevamo, da se mu omogoči redne dnevne obiske najožjih sorodnikov, ki bi ga skušali odvrniti od tako skrajnega dejanja.
Domnevamo, da Janez Janša sploh ni seznanjen s prizadevanji najširše demokratične javnosti, Odbora za varstvo človekovih pravic in najvišjih oblastnih in političnih organov SR Slovenije za zakonitost in korektnost postopka. Njegovo odločitev gre verjetno pripisati prav temu. Zato zahtevamo, da se mu omogoči dostop do vseh informacij v zvezi s tem, saj je preiskava končana in ni več nobenega izgovora, da bi jo to utegnilo ovirati. Z namenom, da bi ga odvrnili od te odločitve želimo, da se predstavniku odbora omogoči osebni stik s priprtim Janezom Janšo.
Pričakujemo, da bodo vojaške sodne oblasti o tem uradno obvestile javnost, potrdile vest o Janševi gladovni stavki, ter sporočile svoje odločitve v zvezi s tem. Od zdravnikov, ki skrbijo za priprte pričakujemo, da bodo izdajali redna javna sporočila o zdravstvenem stanju priprtih in zagotovili, da se bodo tudi v bodoče držali tokijske deklaracije.
Glede na to, da Rdeči križ Slovenije ni storil tistega, kar smo od njega pričakovali in ker se razmere zaostrujejo, se je Odbor odločil o situaciji obvestiti mednarodni Rdeči križ.
2. V zvezi z novimi zaostritvami (podaljašnje pripora za vse tri priprte, vložitev obtožnice zoper Francija Zavrla) je Odbor zaprosil za sprejem pri Janezu Stanovniku, predsedniku Predsedstva SR Slovenije in Miranu Potrču, predsedniku Skupščine SR Slovenije. Odbor ju poziva, da javno ocenita nastali položaj v luči že sprejetih stališč in sklepov najvišjih političnih in oblastnih organov v SR Sloveniji in razložita, kaj bosta v zvezi s tem ukrenila. Odbor jima tudi predlaga, da ustrezni organi izposlujejo v Skupščini SFRJ vpogled v celoten postopek in izrečejo oceno o njegovi zakonitosti.
Odbor bo zaprosil za sestanek z delegatoma v zvezni zbor Skupščine SFRJ, z Viko Potočnik in Vilkom Jelenom, ter jima predlagal, da stališča demokratične javnosti in stališča političnih in oblastnih struktur ustrezno uveljavita v Skupščini SFRJ.
3. Odbor šteje sklep o podaljšanju pripora za tri priprte za nezakonit. Druga točka 2. odstavka 191. člena, ki določa priporni razlog na katerega se sklicuje sklep o podaljšanju pripora, se namreč glasi:
“(2) Če je podan utemeljen sum, da je določena oseba storila kaznivo dejanje, pa ni pogojev za obvezen pripor, se sme pripor zoper njo odrediti:
2) če je opravičena bojazen, da bo uničila sledove kaznivega dejanja, ali če posebne okoliščine kažejo, da bo ovirala preiskavo s tem, da bo vplivala na priče, udeležence ali prikrivalce;”
Domnevna nevarnost uničenja sledov s strani priprtih je prenehala že takrat, ko so zasegli listini v Janševi in na Tasićevi mizi, tako, da ta priporni razlog že tudi do sedaj ni obstajal in ga zato tudi po vložitvi obtožnice ni več.
Nevarnost vplivanja na priče, udeležence ali prikrivalce pa od vložitve obtožnice dalje ni več dopusten priporni razlog, saj navedena zakonska določba jasno in nedvoumno predpisuje, da je takšna nevarnost priporni razlog lahko samo, če bi bila zaradi nje ovirana preiskava. Toda preiskava zoper tri priprte je bila ravno že končana, medtem ko preiskava zoper Zavrla sploh ni bila uvedena, ker je vojaški tožilec pač ni štel za potrebno.
4. V sporočilu vojaškega tožilca je bila javnost obveščena, da je vložen tudi predlog vojaškega tožilca za podaljašnje pripora za Borštnerja, Janšo in Tasića. Kot smo naknadno izvedeli, je senat sodnikov vojaškega sodišča predlog vojaškega tožilca za podaljšanje pripora obravnaval in sprejel že dan prej. V času, ko je bilo posredovano sporočilo javnosti, je bilo vse o tem že znano in odločeno. Očitno je, da se je s sporočilom želelo vzbuditi vtis, kot, da se bo o tem šele odločalo. Sprašujemo se zakaj in v čigavem interesu je potrebno tako grobo potvarjati dejstva, ter zavajati javnost. To je dodaten dokaz za naš upravičen sum, da se želi celotni postopek še dodatno politizirati in razburiti javnost, ter tako umetno skonstruirati konflikt med SR Slovenijo in JLA, ki ga sicer nikoli ni bilo.
5. Odbor je z velikim začudenjem sprejel vest, da je včeraj, v petek, 30. junija, general Ivo Tominc sprejel urednike sredstev javnega obveščanja in jim izročil sporočilo za javnost vojaškega tožilca. Ker je bila javnost večkrat, tudi s strani pristojnih vojaških organov, obveščena o tem, da komanda 9. armadnega območja in vojaško sodišče v Ljubljani delujeta ločeno, neodvisno in samostojno, je vloga generala Tominca, ki je sicer zaposlen v komandi ljubljanskega armadnega območja, v celotnem primeru povsem nerazumljiva. Zahtevamo, da pristojni vojaški in vojaški sodni organi pojasnijo to zvezo, še posebej z ozirom na zagotovila vojaških sodnih organov o njihovi samostojnosti in neodvisnosti.
6. Odbor zahteva, da ljubljanska TV v svoj program uvrsti oddajo beograjske TV o torkovem zborovanju, ter v zvezi s tem organizira poseben pogovor v studiu. Na ta pogovor naj povabijo zastopnike različnih pogledov na zborovanje in naj jo posredujejo vsem ostalim TV studijem v Jugoslaviji. Odbor je bil obveščen, da mnoge reakcije v javnosti v drugih socialističnih republikah in avtonomnih pokrajinah, še posebej pa tiste, ki zborovanje ocenjujejo kot nacionalistično, nastajajo prav pod vtisom te oddaje beograjske TV. Odbor zavrača take interpretacije, predlaga pa, da si to oddajo ogledajo tudi organi za notranje zadeve v Ljubljani. V primeru, da TV posnetki kažejo na utemeljen sum kakšnega prekrška ali kaznivega dejanja, še posebej pa, če kažejo na sum kaznivega dejanja spodbujanja nacionalne nestrpnosti, naj takoj začnejo s preiskavo.
Menimo, da je do zlonamernih interpretacij zborovanja prišlo tudi zaradi neprofesionalnega in doziranega poročanja TV Ljubljana. Uredniška politika TV Ljubljana do dejavnosti Odbora je nasploh omejevalna, kar je vsega obsojanja vredno.
7. Odbor vztraja pri vseh svojih temeljnih zahtevah in sicer, da se priprte takoj izpusti iz pripora, da se jim omogoči obramba s prostosti in svobodna izbira civilnega advokata in, da je na glavni obravnavi prisotna javnost (razen pri branju vsebine listin za kateri se domneva, da sta del vojaškega dokumenta).
8. Odbor obvešča javnost, da se mu je do sedaj pridružilo več kot 60.000 posameznih podpisnikov in več kot 500 organizacij.