Sporočilo Odbora za varstvo človekovih pravic št. 100
Odbor pozdravlja sprejem vmesnega poročila skupščinske skupine delegatov. Odbor ne sprejema nekaterih stališč in ugotovitev, ki jih je v imenu predsedstva SR Slovenije skupščini predstavila članica predsedstva Majda Gaspari, saj je jasno, da skupina delegatov ne more uresničiti stališče predsedstva SR Slovenije iz 2.9.1988, ker ni pristojna za izdelavo analize, ki bi po končanem procesu “odgovorila na vprašanja zakonitosti postopka z vidika pravic obtoženih”. Odbor meni, da se predsedstvo hoče s tem, ko to nalogo pripisuje skupini delegatov, rešiti odgovornosti za izvajanje lastnih sklepov. Ta vtis potrjujej tudi dejstvo, da se predsedstvo po eni strani sklicuje na “ohranitev pravnega reda in zakonitosti”, po drugi strani pa, ko ugotavlja, da odnos federalnih organov “ni v skladu z ustavnim položajem republik v jugoslovanski federaciji in njihovimi suverenimi pravicami”, ne ukrene nič za ohranitev pravnega reda in zakonitosti. Namesto, da bi se za to dosledno zavzelo se sklicuje na ustavo, ki bo šele sprejeta. Enako postopa tudi v primeru ravnanja organov za notranje zadeve, čemur je namenjeno vmesno poročilo skupine delegatov, saj skuša kar se le da zmanjšati pomen nezakonitih in protiustavnih dejanj policije in zanje uporablja oznake kot “… vrsta protislovnosti in ustavnopravnih problemov”, na koncu pa predlaga ustanovitev posebne skupine “takoj ko bodo sprejete spremembe Ustave SR Slovenije”. To ne more pomeniti nič drugega, kot da predsedstvo SR Slovenije ni sposobno, ne more ali noče zagotoviti spoštovanje pravnega reda in zakonitosti niti v tem, sicer povsem spornem pravnem redu. To je verjetno tudi razlog za to, da je članica predsedstva na koncu svojega nastopa, potem, ko predsedstvo dobre pol leta po pravnomočnosti sodbe ni sposobno izpolniti svojih sklepov v zvezi z zakonitostjo procesa, dejala, da je”predsedstvo po skrbni presoji dejstev ugotovilo, da niti republiški niti zvezni organi niso sprožili kazenskega postopka proti četverici iz pobud, ki bi jim lahko pripisali političen značaj. Po mnenju Odbora je to nedopustno prejudiciranje.
V zvezi s predlogom Poziva skupščini in predsedstvu SR Slovenije, ki naj bi se podpisoval skupaj s Temeljno listino Slovenije 89 Odbor sodi, da je bilo dovolj obljub in izjav, ki jih oblast potem ni uresničila. Zahteve 100.000 individualnih in preko 1000 kolektivnih članov Odbora so nedvoumne in podprte v najširši demokratični javnosti v Sloveniji. Odbor meni, da morata slovenska oblast in politika pred podpisovanjem kakršnihkoli dodatnih izjav in ob dejstvu, da se njene prošnje za pomilostitev v Beogradu obravnavajo s cinično aroganco, takoj izpustiti iz zapora Ivana Borštnerja in Janeza Janšo ter vse štiri oprostiti prestajanja kazni. Prekinitev kazni, ki s stališča obsojenih samo podaljšuje negotovost, je nesprejemljiva. Obsojenci se s prekinitvijo ne strinjajo in se pridružujejo zahtevam Odbora po oprostitvi kazni in obnovi postopka.
Po izpolnitvi tega pogoja bo Odbor z vsemi sredstvi podprl Poziv, ki pa ga je treba podpisovati ločeno od Temeljne listine Slovenije in v katerem je treba zahtevati predvsem:
a. obnovo procesa z upoštevanjem vseh procesnih pravic obtoženih;
b. pojasnitev vseh okoliščin in posledic procesa proti četverici in ugotavljanje osebne in kolektivne odgovornosti za doslej ugotovljene nedvoumne in od skupščine SRS potrjene kršitve ustave in zakonov v pripravi in izvedbi procesa.