Temeljne človekove pravice in svoboščine
Odločba Ustavnega sodišča RS (OdlUS VI/2, 103, s. 153) potrjuje, da je preambula v pomoč pri teleološki razlagi normativnega dela Ustave. V konkretnem primeru moramo ugotoviti, da pomenijo »temeljne človekove pravice in svoboščine« eno od osrednjih izhodišč, se pravi, tudi ciljev in namenov, zaradi katerih je bila slovenska ustava sploh sprejeta. Enako teleološko razlago splošnega cilja in namena Evropske konvencije je dalo tudi Evropsko sodišče v sodbah Soering proti Združenemu kraljestvu, A 161 par. 87 (1989) in Belgian Linguistics case, A 6 s. 31 (1968).
Zastavlja se vprašanje, ali sintagma »temeljne človekove pravice in svoboščine« zajema le določbe drugega poglavja Ustave (II. Človekove pravice in temeljne svoboščine, členi 14‒65) ali jo je treba razumeti v širšem pomenu. V prid širše razlage navajamo naslednje razloge: Ustavno sodišče RS je v primerih, ko se je oprlo na navedeno sintagmo preambule, upoštevalo širši pomen človekovih pravic. Nomotehnična zgradba in naslovi poglavij prispevajo k preglednosti ustavnega besedila in nimajo pomena pravnih definicij. Ni sporno, da človekove pravice in svoboščine v smislu možnosti ravnanja (facultas agendi), ki je pravno varovana v primerih, ko je upravičenje kršeno oziroma ogroženo199, urejajo tudi določbe drugih poglavij Ustave. Čeprav je v teoriji in v pravnih instrumentih uveljavljeno razlikovanje med negativnimi in pozitivnimi pravicami, ni sporno, da je zagotovljeno pravno varstvo obeh vrst pravic, če se država zaveže, da jih bo varovala (negativna dolžnost države, da vanje ne posega) ali spoštovala (pozitivna dolžnost države, da z določenimi ukrepi ustvari možnosti za njihovo dejansko uživanje).200 Splošna deklaracija človekovih pravic, ki je prva povzdignila varstvo človekovih pravic na svetovno raven, ne uvaja razlik med državljanskimi in političnimi ter ekonomskimi, socialnimi in kulturnimi pravicami – ampak že v preambuli poudarja njihovo celovitost glede na vsem skupni ideal svobodnega, strahu in revščine prostega človeškega bitja, ki ima temeljno in od človekove osebnosti neločljivo pravico do dostojanstva.
Temeljne človekove pravice in svoboščine kot izhodišče, na katerega se je oprla Skupščina RS, ko je sprejela Ustavo Republike Slovenije, lahko štejemo za razlagalno orodje vsega normativnega dela Ustave. Ta prvina preambule opozarja na naravnopravne, zgodovinske in mednarodne razsežnosti ideje o človekovih pravicah in svoboščinah. V tem svojem pomenu človekove pravice niso odvisne od države, ampak so po svojem bistvu naravne, človeku prirojene in zato postavljene nad vsakokratno oblast.201 To skupno dediščino evropske pravne civilizacije so najprej utemeljevali John Locke, Charles de Secondat Montesquieu in Jean-Jacques Rousseau z naravnim stanjem, človekovo naravo in z družbeno pogodbo o pravno urejenem načinu varovanja naravnih pravic. Tudi Splošna deklaracija človekovih pravic (1948) pomeni priznanje prirojenega človeškega dostojanstva ter njihovih »enakih in neodtujljivih pravic«, ko razglaša, da se »vsi ljudje rodijo svobodni«. Evropska konvencija o človekovih pravicah pa se v preambuli sklicuje na »isti način mišljenja in skupno dediščino političnega izročila, idealov, svobode in pravne države«, ki pogojujejo skupno uveljavljanje človekovih pravic evropskih držav. Nenazadnje je boj za človekove pravice in temeljne svoboščine spodbujal tudi slovensko pomladno gibanje za ustavno demokracijo in lastno državo v letih 1987‒1991.
Literatura
Harris, D. (1995). Law of the European convention on human rights. London; Dublin; Edinburgh: Butterworths.
Jambrek, P. (2014). Ustava in svoboda: ustavna ureditev Slovenije – izvori, temelji in razvoj. Nova Gorica: Evropska pravna fakulteta; Kranj: Fakulteta za državne in evropske študije, str. 94–95.
Pavčnik, M. (1997). Teorija prava: prispevek k razumevanju prava. Ljubljana: Cankarjeva založba.
Perenič, A. (1988). Zgodovinski razvoj človekovih pravic. V: Varstvo človekovih pravic: razprave, eseji in dokumenti / Jambrek, P., Perenič, A., Uršič, M. (ur.), Ljubljana: Mladinska knjiga, str. 17–33.
Opombe
Pavčnik, 7, str. 116–122.
Harris, 1995, str. 19.
Perenič, 1988, str. 21.